اخبار دنیای شیعه

ساخت وبلاگ

اختلاف نظر فکری و عقیدتی میان جامعه جوان و نسل های گذشته و بخصوص سالمندان،امری طبیعی محسوب می شود،اما در شرایط کنونی جامعه برخی از این اختلافات به تعارضات و تقابل هایی جدی مبدل شده که استمرار آن می تواند به نارسایی ها و مشکلاتی عدیده و بغرنج منتهی شود.

 به گزارش «شيعه نيوز»، شکاف میان جوانان و سالمندان موسوم به شکاف نسلی از نمونه پدیده های نسبتا نوظهور اجتماعی است که از مدت ها پیش رگه هایی از آن به چشم می خورد،اما تحولات اجتماعی باعث ایجاد تغییرات جدی تری در این عرصه شده که یقینا استمرار آن می تواند به گسست ارتباطات میان دو طیف سالمند و جوان جامعه بینجامد.

امروزه وجه تمایز میان نسل ها در سال تولد آنها محرز و مشخص می شود،موضوعی که در واژگانی همچون دهه پنجاهی ها،دهه شصتی ها،دهه هفتادی ها ظهور و بروز پیدا می کند.

براستی بر مبنای کدام اصل و قاعده،جامعه کنونی ایران اینچنین در تفاوت های سنی دهگانی با اختلافات و بعضا تعارضات و تضادهایی اینچنینی مواجه است.

دهه پنجاهی هایی که جنگ و انقلاب را در کوله بار تجربه خود دارند و دهه شصتی هایی که به نوعی از آنها تحت عنوان نسل بعد از جنگ یاد می شود و دهه هفتادی هایی که با پیشرفت خیره کننده رسانه ها و دنیای ارتباطات آشنا شدند هر کدام از ویژگی‌های خاص به خود برخوردارند و امروز شاهد هستیم تفاوت های موجود در گفتار و کلام،پوشش و حتی بعضا نوع تغذیه آنها نیز مشهود و بارز است.

اگر نسل دهه هفتادی‌ها با فست فود،اینترنت و شبکه های اجتماعی گره خورده،دهه شصتی ها نیز به عنوان نسل بعد از جنگ وابستگی ها و تمایلات و دغدغه های خاص به خود را داشته و دارند.

فارغ از این اوصاف،پرداختن به ریشه چنین شکاف و اختلافاتی و چگونگی رفع آن،بدون شک موضوعی غیر قابل کتمان به نظر می رسد که امروزه به وضوح در بستر اجتماع و در میان خانواده ها به چالشی جدی مبدل شده است.

البته نباید از نظر دور داشت که اختلاف نظر امر بدیهی و طبیعی به شمار می رود و اساسا قرار نیست همه بسان یکدیگر بیندیشند و عمل کننداما آنچه که به عنوان یک دغدغه ای جدی مطرح است به تعامل و تنازعی باز می گردد که در پی اختلاف نظرها بروز پیدا می کند.

کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی، با اشاره به مطلب فوق در خصوص عامل اصلی بروز تضاد ها و بعضا تقابل های فکری و عملی در میان برخی از طبقات اجتماعی جامعه ایران(جامعه سالمند و جوان ایران) عنوان کرد:بروز پدیده مذکور وابسته به عوامل متعدد بسیاری است و در واقع نمی توان صرفا یک یا دو عامل خاص برای آن متصور بود.

وی افزود:اما می توان وجه اشتراک تمامی نارسایی های رفتاری و فکری میان نسل های کنونی جامعه را ناشی از عدم تفاهم فکری قلمداد کرد.

شرافتی گفت:مولفه های بسیاری در ایجاد چنین شکافی اثرگذار هستند که یکی از برجسته ترین آن ها به ابزارهای ارتباطی،اجتماعی شایع شده در جامعه معطوف می شود.

این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:به تعبیری در شرایطی که شاهد انفجار اطلاعاتی وگسترش روز افزون شبکه های اجتماعی هستیم،خواسته یا ناخواسته چنین ارتباطی را نیز تحت الشعاع  قرار می دهد.

وی افزود:اگر در گذشته ابهامات یک کودک یا نوجوان صرفا با پاسخ پدر و مادر خویش مرتفع می شد اما امروز این فرزندان هستند که بخش قابل توجهی از داشته ها و دانسته های خود را به مدد این فناوری ها به رخ پدر و مادر خویش می کشند.

* اختلاف نظری که شکاف ایجاد می کند

شرافتی با اشاره به برداشت های متعدد افراد از وقایع درونی و بیرونی اجتماعی عنوان کرد:بدون تردید هر آنچه وجه اشتراکات میان دو فرد و یا دو گروه با یکدیگر افزایش یابد به همان میزان و نسبت  قرابت و تفاهم بیشتری در این تعاملات ایجاد می شود و بالعکس  وجه تمایزات و اختلاف نظرها نیز به عنوان جزیی طبیعی از ساختار ذهنی،فکری و عقیدتی افراد  در ارتباطات و تعاملات اجتماعی با محیط پیرامونی خود،عاملی است که در گسست و شکاف بین نسل امروز بی تاثیر نبوده و نخواهد بود.

وی افزود:در چنین شرایطی تعمیق اختلافات و بعضا تفاوت های موجود میان ذائقه های فکری و عقیدتی باعث بروز تنش ها و شکاف های نامطلوبی می شود که فاصله میان جوان و سالمند را تشدید می کند و هرآنچه بر میزان این شکاف افزوده شود به تبع کدورت ها و ناراحتی های میان نسلی نیز افزایش پیدا می کند.

*چه باید کرد؟

سمیه خانکشی پور،رفتارشناس و کارشناس مسائل اجتماعی در خصوص راهکارهای رفع چنین شکاف ها و اختلافاتی می گوید:به نظر بنده هر دو طیف در کاهش چنین مشکلات و تعارضات رفتاری موثر هستند.

وی افزود:در چنین شرایطی جامعه سالمند باید با پذیرش برخی از اقتضائات دوران جوانی،نسبت به دغدغه هایی که خواسته یا ناخواسته جامعه جوان جامعه را با خود همراه ساخته،قادر خواهند با بسیاری از مسائل و دلبستگی ها و وابستگی های جوانان کنار آمده و به نحوی هوشمندانه آن را هدایت و اصلاح کنند.

خانکشی پور گفت: از سوی دیگر جوانان و نسل کنونی جامعه نیز باید متقابلا با درک دقیق تر و صحیح تری نسبت به دغدغه ها و دل نگرانی های جامعه سالمند جامعه،تلاش کنند آن ذهنیت را ملکه ذهن خود سازند که انتظارات و مطالبات این طیف از جامعه ناشی از نوع برداشت از شرایط کنونی جامعه است که با هدف پیشگیری از برخی مشکلات مطرح می شود و لزوما نباید آن را به منزله تقابل قلمداد کرد.

این رفتار شناس اجتماعی عنوان کرد:بدون تردید جامعه سالمند فراز ها و نشیب های بسیاری را در طول حیات اجتماعی خود تجربه کرده اند که با درک صحیح از چنین تجربیاتی می توان از این تجارب ارزنده برای پیمایش مسیر صحیح زندگی بهره برد.

وی افزود:اساسا سالمندان در جامعه محور وحدت محسوب می شوند و به مثابه آن بند تسبیح معروف هستند که فقدان یا گسست آن می تواند به از هم پاشیدگی کانون خانواده منتهی شود.

*فرهنگ سازی و آموزش

در پایان نباید از نقش تعیین کننده فرهنگ سازی و آموزش به عنوان مولفه ای خطیر و حائز اهمیت در پیشگیری از چنین آسیب هایی(شکاف بین نسلی) به سادگی گذشت.

بدون تردید با تحقق این امر خطیر درک متقابل و صحیحی از مطالبات و انتظارات هر دو طیف ایجاد خواهد شد که این امر در پیشگیری از بسیاری تناقضات و تعارضات رفتاری مطلوب اثر واقع می شود.

و در پایان بخش دیگری از اختلاف نظرها امری طبیعی محسوب می شود که باید آن را پذیرفت و مدیریت کرد،در واقع امر در شرایطی که میان نسل دهه شصتی با هفتادی شاهد تفاوت های فکری محسوسی هستیم،انتظار عدم وجود اختلاف نظر در بین جامعه جوان و سالمند جامعه چندان منطقی به نظر نمی رسد.

انتهای پیام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 169 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:31

تلفن همراه به منزله رسانه ای ارتباطی، نسبت به دیگر رسانه های جمعی، رشد چشمگیری داشته اما عمدتا علی رغم ابعاد مثبت، با دردسرهایی نیز همراه است.

به گزارش «شيعه نيوز» ، این روزها تکنولوژی به شدت در زندگی روزمره ما نفوذ کرده و بخش جدایی ناپذیری از لحظات زندگی را رقم می زند اما این همراه همیشگی گاه دردسرهایی نیز در پی دارد. 

از میان انواع تکنولوژی های موجود، وسایل ارتباطی بیشترین سهم را در زندگی ما دارند که نمی توان از اثرات مثبت آن چشم پوشی کرد اما در اغلب موارد جذابیت های انواع وسایل ارتباطی و اپلیکیشن های مختلف که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود، بدون هیچ حد ومرزی استفاده می شوند و اثرات منفی آن بیش از فوایدش خودنمایی می کند.  

"تلفن همراه"  وسیله ای ارتباطی که قریب به دو دهه است که همراه لحظات زندگی ما انسان های عصر تکنولوژی شده، درابتدای ورودش به سبب ابتدایی بودن فقط جنبه برقراری تماس تلفنی را داشت که در زمان خود بسیار ارزشمند و مفید بود اما حالا به خاطر جذابیت های بسیاری که روی گوشی های همراه  برای سنین مختلف وجود دارد، در موارد بسیاری و برای برخی سنین به ویژه کودکان و نوجوانان، وسیله ای دردسرساز شده است. 

تلفن همراه، همراهی نامطمئن برای  فرزندان 

با وجودی این عمر کوتاه، تأثیرات فرهنگی تلفن همراه بر مناسبات فردی و اجتماعی آن قدر برجسته و قابل اعتناست که برای جامعه شناسان، روان شناسان و محققان، عرصه های پژوهشی تازه ای فراهم آورده است. تلفن همراه ، عنوان چهارمین صفحه نمایشگر، پس از سینما، تلویزیون و کامپیوتر، و هفتمین رسانه جمعی پس از چاپ، ضبط صوت، سینما، رادیو، تلویزیون و اینترنت را به خود اختصاص داده است. 

برخلاف استفاده های مثبتی که تلفن همراه می تواند داشته باشد اما بحث استفاده از آن در مدارس و کلاس های درس کمی متفاوت تر است چرا که تاثیر پذیری دانش آموزان در این محیط ها افزایش پیدا می کند به این خاطر با چندتن از خانواده های دانش آموزان درباره معضل تلفن همراه در مدارس صحبت کردیم، صحبتی که بیش از رضایت از تکنولوژی ، معضلات  و دردسرهای آن را پررنگ جلوه می داد. 

مادری که دخترش کنکوری بود ، درباره تلفن همراه این طور گفت: دخترم بعد از مدرسه ، کلاس کنکور می رود و برای اینکه از احوالش باخبر باشم ، اجازه دادم تا روزهایی که کلاس کنکور دارد، با خود تلفن همراهش را ببرد اما الان که به کنکورنزدیک می شویم ، می بینم انگار کلاس ها فایده ای برای بهبود وضعیت درسی اش نداشته و فقط وابستگی اش به این وسیله بیشتر شده و هرروز مدل گوشی جدیدی طلب می کند تا بین همکلاسی های مدرسه و کلاس کنکورش سرآمد باشد و حالا واقعا نمیدانم نگرانی من برای جویاشدن از احوالش زمانی که به کلاس کنکور می رفت، درست بوده یا خیر؟ 

مادر دیگری هم که دخترش به تازگی تغییر مقطع به متوسطه اول داده بود و در سنین حساس نوجوانی قرار داشت از تلفن همراه داشتن فرزندش بسیار ناراضی و نگران بود و می گفت: دخترمان روز به روز از خانواده کوچک سه نفرمان دورتر می شود و تمام وقتش صرف بازی و چت با موبایل می شود و من نگران هستم که سودجویان فضای مجازی سراغش نیایند، این روزها به حدی غرق در برنامه های رنگارنگ تلفن همراه است که حتی حاضر نیست با ما سر میز غذا بخورد و دوستان مجازی اش را به ما ترجیح می دهد ، دوستانی که من و پدرش  نمی دانیم هویتشان واقعی است یا نه" 

ورود تلفن همراه به کلاس درس ممنوع! 

آذرنوش مدیر یکی از مدارس دخترانه بیان کرد: تا کنون با دانش آموزان زیادی در خصوص استفاده از وسایل غیر آموزشی و تلفن همراه برخورد کردیم چرا که این گونه وسایل بحران های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد هر چند که این موضوع در بسیاری از اماکن و کشور ها عادی تلقی می شود و دلیل آن مبنی بر فرهنگ سازی صحیح است. 

مهدی نویدادهم ،دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: دانش آموزان نباید در مدرسه از تلفن همراه استفاده کنند و در صورت همراه داشتن باید به مدیر مدرسه تحویل دهند. در آیین نامه اجرایی مدارس نیز آمده است که استفاده از هر وسیله ای که باعث اختلال در امر آموزش شود در مدارس ممنوع است. 

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: از نظر آموزشی و تربیتی ورود موبایل به کلاس درس به ویژه موبایل هایی که قابلیت های بالایی دارند، مانع یادگیری می شود بنابراین با ورود آن به کلاس درس مخالف هستیم و اغلب مخاطبان ما یعنی معلمان، خانواده ها و اکثر دانش آموزان قانونمند مخالف ورود موبایل به کلاس درس هستند. 

وی ادامه داد: ورود موبایل به مدارس تنها به سود تاجران این عرصه است که آموزش و پرورش و محیط های فرهنگی بازار بزرگی برای آن‌‌ها محسوب می شود چرا که اقتضای محیط آموزشی فضایی فرهنگی را طلب می کند. 

دوری از محیط های اجتماعی ،روی دیگر تلفن های همراه 

تلفن همراه ، کارکردهای گوناگونی داشته و در هر بخش از آنها دو روی مثبت و منفی دیده می شود. تأثیرات مثبت تلفن همراه بر همگان مشهود است. این تأثیرات مثبت می تواند در راستای تمام تأثیرات مثبتی باشد که هر فن آوری نوینی در زندگی امروزه داراست، تأثیراتی از قبیل تسهیل ارتباطات، کاهش موانع زمانی و مکانی در ارتباط، گسترش شبکه اطلاع رسانی و امکان همیشه در دسترس بودن و تبادل سریع اطلاعات. 

به طور جزئی، از دیگر تأثیرات مثبت تلفن همراه ، امکان استفاده از اینترنت در هر زمان و دسترسی به هرگونه اطلاعات در هر مکانی است. 

علاوه براین تلفن همراه بستر مناسبی را برای سیستم های اطلاع رسانی جمعی فراهم می کند. شرکت های معتبر کشور، از قبیل مخابرات، اداره برق، صدا و سیما، و سایر رسانه ها برای تبلیغات یا فرهنگ سازی تخصصی خود می توانند با سیستم اطلاع رسانی جمعی از طریق پیام های کوتاه، به تمام مشترکین ارتباط برقرار کنند ولی در جریان این رشد و توزیع ها خواه ناخواه عوامل دیگری نیز دخیل می شود. 

افزایش تولید وسایل نوین ارتباطی و سهولت دسترسی بیشتر گروه های کثیری از افراد جامعه با سنین مختلف در این دنیای مجازی به حدی رواج پیداکرده که است که داشتن تلفن همراه یک کودک 2 ساله نیز عادی تلقی می شود . 

با وجود بررسی برخی ابعاد مثبت و منفی تلفن همراه که امروزه فضای مجازی هم جزیی جدانشدنی از آن محسوب می شود، باید همه ما به ویژه خانواده های دانش آموزان ، که فرزندانشان در سنین حساس نوجوانی و اوایل جوانی هستند بیش از پیش خطرات این وسیله را دریابند ، چراکه  اغلب فضاهای مجازی و گوشی های هوشمند دوری قشر نوجوان و جوان را از زندگی در محیط های اجتماعی درپی دارد که می تواند برای زندگی وآینده آنها خطرآفرین باشد.

انتهای پیام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 174 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:31

یک وزیر بحرینی مدعی شد که ۴۰ شبکه ماهواره‌ای تحت حمایت ایران امنیت کشورهای عربی را هدف گرفته است.

به گزارش «شيعه نيوز»، «علی بن محمد الرمیحی» وزیر اطلاع‌رسانی بحرین بار دیگر ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد که به گفته او امنیت کشورهای عربی را تهدید میکند.

الرمیحی در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» مدعی شد که 40 شبکه ماهواره‌ای تحت حمایت ایران قصد دارد در بحرین فتنه‌افروزی و در میان جامعه این کشور شکاف ایجاد کند.

به ادعای این مقام بحرینی، برخی از نهادها در پوشش حقوقی برای تحقق اهداف سیاسی و باجخواهی، بیانیه‌های مغرضانه‌ای منتشر می‌کنند که برآیند توضیحات نادرست و منابع یک جانبه‌ای است که اعتبار ندارد.

وزیر اطلاع‌رسانی بحرین همچنین ادعا کرد، در سایه همه توصیه‌های کمیته حقیقیت‌یاب بحرین [درباره اتفاقات انقلاب این کشور] و تعهدات داوطلبانه در چارچوب شورای حقوق بشر، این کشور در زمینه‌های حقوقی دستاوردهای بسیاری داشته است.

 وی همچنین تصریح کرد: بحرین در معرض توطئه‌ای قرار گرفته که هدف آن بر هم زدن امنیت و ثبات این کشور است؛ مسئله‌ای که از رهگذر اقدامات خشونت‌بار، تروریسم، قاچاق سلاح و مواد منفجره صورت می‌گیرد.

الرمیحی همچنین ادعا کرد که بحرین با مشارکت جامعه بین‌الملل در راستای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم فعالیت می کند؛ مسئله‌ای که یک امر بین‌المللی خطرناکی است که دین و مرز نمی‌شناسد. 

انتهای پیام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 166 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:31

موشعه یعلون قرار است امروز در کنفرانسی خبری علت استعفای خود را تشریح کند.

به گزارش «شیعه نیوز»، در خبری فوری از استعفای موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خبر داد. یعلون در صفحه توئیتر خود اعلام کرد از وزارت دفاع (جنگ) و پارلمان اسرائیل (کنست)

استعفا کرده است. وی قرار است امروز در کنفرانسی خبری علت استعفای خود را تشریح کند.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 178 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:06

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز با حضور در استان قم با مراجع عاليقدر تقلید دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش «شيعه نيوز»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح امروز در سفر یک روزه به استان قم، پس از ورود به این شهر مورد استقبال استاندار و جمعی از مسئولان ارشد استان قرار گرفت و سپس برای زیارت به حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت معصومه (سلام الله عليها) رفت.

رئیس جمهور پس از زیارت با آیات عاليقدر تقلید دیدار و گفتگو کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی  در اولین دیدار خود در دفتر آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی حاضر شد و با ایشان گفتگو کرد.

رئیس جمهور سپس با آیت‌الله مکارم شیرازی دیدار و گفتگو کرد و بعد از آن در دفتر مرجع تقلید آیت‌الله وحید خراسانی حاضر شد.

اضافه می‌شود که دیدارهای رئیس جمهور بدون حضور خبرنگاران انجام گرفت.

قابل ذکر است، رحمانی فضلی وزیر کشور، محمد نهاوندیان رییس دفتر رئیس جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری و آشنا مشاور رسانه ای رییس جمهوری، روحانی را در این سفر همراهی می کنند.

انتهای پیام/654

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 170 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:06

منابع آگاه لبنانی از ایجاد روزنه‌هایی جهت دستیابی به راه حل قانونی و گشایش در مسئله تحریم مالی و بانکی آمریکا علیه حزب‌الله خبر دادند.

به گزارش «شیعه نیوز»، پس از دستور «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان به نظام بانکی و مالی این کشور جهت بستن حساب‌های حقیقی و حقوقی حزب الله به تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه مقاومت و اعتراض حزب به تصمیمات اتخاذ شده که لبنان را در آستانه بحرانی جدید قرار می‌داد، منابع آگاه از ایجاد گشایش‌هایی در این پرونده خبر دادند.

روزنامه لبنانی السفیر به نقل از منابع آگاه نوشت که تماس‌های صورت گرفته در روزهای اخیر بین دو طرف موجب دستیابی به توافقاتی اولیه برای تعامل قانونی و حقوقی با موضوع تحریم‌های مالی و بانکی حزب الله شد و اطلاعیه روز چهارشنبه (دیروز) رئیس بانک مرکزی لبنان را باید گامی در راستای حل این قضیه ارزیابی کرد.

رئیس بانک مرکزی لبنان در اطلاعیه روز گذشته خود از بانک‌های این کشور خواسته بود، در تعامل با حساب‌های مالی و بانکی حزب الله از تندروی پرهیز و ضمن احتیاط، از تسهیلاتی قانونی موجود در سیستم بانکی و مالی با حساب‌های و فعالیت‌های حزب الله در این سیستم تعامل کنند.

رئیس بانک مرکزی لبنان همسو با سیاست‌ آمریکا در تشدید فشار بر حزب الله 15 اردیبهشت جاری بخشنامه‌ای در خصوص نحوه تعامل با قانون آمریکایی تحریم حزب ‌الله صادر کرد. 

«باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا قانون تحریم حزب ‌الله به شماره «2297» را درحالی در 18 دسامبر 2015 امضا کرده بود که این قانون پیش‌تر توسط کنگره با اجماع تصویب شده بود و به موجب آن بانک‌ها و موسسات مالی که با حزب‌الله همکاری داشته باشند، از سوی آمریکا تحریم می‌شوند. 

حزب الله با محکوم کردن این تحریم‌ها، این اقدام آمریکا را گامی در راستای برافروختن آتش جنگ داخلی در لبنان ارزیابی کرد که بانک مرکزی و تعدادی از بانک‌های لبنانی در تشدید آن سهیم هستند و از طرفی استقلال سیستم مالی و پولی لبنان را زیر سوال می‌برد.

در این راستا، حزب الله بخشنامه صادر شده از سوی رئیس بانک مرکزی لبنان جهت اجرای تحریم‌های آمریکایی علیه این حزب را نشان دهنده وابستگی و عدم استقلال این سیستم و قیمومت نقدی آمریکا بر لبنان دانست که امری مردود بوده و نتیجه‌ای جز تشدید بحران‌های موجود در کشور و ایجاد بحران‌های جدید و سوق دادن لبنان به سمت ورشکستگی نخواهد داشت.

با وجود تلاش‌های صورت گرفته و درحال انجام برای حل این موضوع منابع لبنانی اعلام کردند، با وجود اطلاعیه اخیر رئیس بانک مرکزی لبنان و توصیه‌های داده شده در تعامل با حساب‌های حزب الله، 4 بانک لبنانی پا را از سقف تحریم‌های مالی آمریکا نیز فراتر نهاده‌اند که موضوع درحال پیگیری و رسیدگی است.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 165 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:06

وزارت دفاع تونس از کشته شدن «ابوالقعقاع» از خطرناک ترین سرکرده های گروه تروریستی «جند الخلافه» وابسته به داعش در عملیات ضد تروریستی ارتش در مرکز این کشور خبر داد.

به گزارش «شیعه نیوز»، به نوشته روزنامه 'الشرق الاوسط' چاپ لندن، این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که این سرکرده داعش، چهارشنبه شب پس از رصد و شناسایی تحرکات یک گروه تروریستی در جبل المغیله واقع در استان سیدی بوزید در غرب تونس از پای درآمد و نیروهای امنیتی مقادیری سلاح و تجهیزات نظامی از این گروه تروریستی ضبط کردند.

وزارت دفاع تونس افزود: فرد کشته شده «سیف الدین الجمالی» معروف به ابوالقعقاع وسرکرده گروه 'جند الخلافه' وابسته به داعش است که در سال ۲۰۱۴ با داعش بیعت کرد و به یکی از خطرناک ترین سرکرده های تروریست در تونس تبدیل شد.

وزارت دفاع تونس به تازگی با مستقر کردن نیروهای نظامی در منطقۀ بستۀ نظامی جبل المغیله و افزایش عملیات بازرسی در این منطقه و پیگرد عناصر تروریست، موفق شده شماری از تروریست ها را شناسایی و تحت پیگرد قرار دهد و مقادیر زیادی اسلحه و تجهیزات آنان را ضبط کند.

در همین عملیات یکی از تروریست های معروف به نام 'الطاهر المرزوقی' کشته شد.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 175 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:06

سمر عز الدین، یکی از مهمانداران هواپیمای مصری که دیروز سقوط کرد، ظاهراً دو سال پیش این اتفاق را با انتشار تصویری در فیسبوک پیش بینی کرده بود!

به گزارش «شیعه نیوز»، کاربران شبکه های اجتماعی تصویری از صفحۀ فیسبوک عزالدین منتشر کرده اند که در آن، هواپیمای حامل عزالدین در دریا سقوط کرده است اما او، به سلامت، همراه با چمدانش، به ساحل می آید!

البته پیش بینی عزالدین صد در صد درست نبوده و او از حادثۀ واقعی جان سالم به در نبرد. 10 تن از 66 قربانی سقوط هواپیمای مصری خدمۀ آن بوده اند.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 155 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:06

«... این پیشروی سریع ممکن است بن بستی که در چند سال اخیر در نبردهای اطراف دمشق ایجاد شده بود را در هم بشکند».

به گزارش «شیهخ نیوز»، نیروهای ارتش سوریه در عملیاتی ضربتی، یک پایگاه در نزدیکی دمشق را از شورشیان بازپس گرفتند.

روزنامه دیلی استار با اعلام این خبر نوشت: نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان متحد با آنان روز پنجشنبه پیشرفتی سریع را در مناطق تحت کنترل شورشیان در حومه دمشق به دست آورند.

دیلی استار افزود: این پیشروی سریع ممکن است بن بستی که در چند سال اخیر در نبردهای اطراف دمشق ایجاد شده بود را در هم بشکند.

در ادامه این گزارش آمده است: پیشرفت ارتش سوریه در شرایطی حاصل شده که نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور جنگ زده وعده داده مذاکرات صلح تعطیل نخواهند شد.


اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 158 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:00

گروه تروریستی داعش 13 نفر را به اتهام جاسوسی برای دولت عراق در مرکز شهر موصل اعدام کرد.

به گزارش «شیعه نیوز»، یک مقام محلی در استان نینوا اعلام کرد: اعضای گروه داعش پنج شنبه شب 13 نفر را به روش غرق در داخل قفس آهنین در مرکز موصل اعدام کرد.

وی افزود که داعش این 13 نفر را به اتهام جاسوسی برای دولت عراق اعدام کرده است.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت: داعش پس از صدور حکم اعدام برای این 13 نفر از سوی دادگاه شرعی این گروه در نینوا اقدام به تصویربرداری از آنها کرد.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 182 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:00

مدیر سازمان امنیت فدرال روسیه تأکید کرد، دلیل حادثه سقوط هواپیمای مصری احتمالا تروریستی است.

به گزارش «شیعه نیوز»، "الکساندر پورتنیکوف" روز پنجشنبه گفت: متأسفانه امروز حادثه دیگری برای هواپیمای شرکت هواپیمایی مصر اتفاق افتاد، و به احتمال زیاد یک اقدام تروریستی دلیل کشته شدن 66 سرنشین این هواپیما است.

روسیا الیوم تأکید کرد که پورتنیکوف از همه طرفها به ویژه همپیمانان اروپایی خواست اقدامات مشترک و لازم را برای شناسایی عاملان این فاجعه اتخاذ کنند.

بامداد امروز یک هواپیمای ایرباس 320 هنگام پرواز از پاریس به قاهره ناگهان دقایقی پس از ورود به حریم هوایی مصر در دریای مدیترانه از صفحه رادارها محور شد.

به گفته منابع یونانی، این هواپیما ناگهان سقوط کرد و در دریا تکه تکه شد.

"فتحی شریف" وزیر هواپیمایی مصر هم در کنفرانس مطبوعاتی گفت، فرضیۀ اقدام تروریستی قویتر از فرضیۀ اشکال فنی است.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 155 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:00

آمریکا شاخه‌های جدید گروهک تروریستی داعش که در لیبی و یمن فعالیت می‌کنند را در لیست "سازمان‌های تروریستی بین المللی" ایالات متحده قرار داد.

به گزارش «شیعه نیوز»،  در بیانیه صادر شده از وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که در این فهرست، تحریم‌ها و مجازات‌هایی علیه بیگانگانی که عضو چنین گروه‌هایی شوند و یا ممکن است خطر و تهدیدی برای امنیت آمریکایی‌ها یا امنیت ملی، سیاست خارجه و یا اقتصاد این کشور باشند اعمال می‌شود.

در این بیانیه آمده است که تحریم‌ها، بلوکه سازی همه دارایی‌ها و منافع وابسته به این گروه‌ها و یا آنچه که در ضمن اختیارات آمریکا و یا اختیارات شهروندان آمریکایی است را شامل می‌شود. تحریم‌ها همچنین شامل تمام کسانی می‌شود که از این گروه‌ها بطور مستقیم و یا غیر مستقیم حمایت می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید شاخه‌های داعش رسما در نوامبر 2014 در این دو کشور ایجاد شد؛ زمانی که ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش اعلام بیعت تروریست‌های یمن و لیبی با خود را پذیرفت.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 189 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:58

گروه تروریستی تکفیری داعش ۲۵ نفر از اهالی موصل عراق را در حوضچه‎ای از «اسید نیتریک» غرق کرد.

به گزارش «شيعه نيوز»، عناصر تروریستی تکفیری داعش در ادامه جنایات خود علیه مردم عراق، 25 نفر از اهالی موصل را در یک حوض مملو از اسید نیتریک غرق و اعدام کردند.

منابع عراقی به نقل از شاهدان عینی گزارش دادند که این افراد به اتهام «جاسوسی و همکاری اطلاعاتی با نیروهای عراقی» در حوضچه حاوی اسید نیتریک اعدام شدند.

یک منبع امنیتی عراق که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفته که عناصر داعش ابتدا دست و پای آنها را با طناب بستند و سپس به درون حوضچه‌ای از اسید نیتریک انداختند.

انتهای پیام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 184 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:55

سازمانهای حقوقی بین المللی، نسبت به روابط نزدیک ملکه بریتانیا، کنار پادشاه بحرین واکنش نشان داده و آن را خطای فاحش نامیدند.

به گزارش«شیعه نیوز»، «ملکه الیزابت» دوم بریتانیا مورد هجوم و انتقاد سازمان های دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل قرار گرفت.

بنا به نقل از وبگاه خبری «الؤلؤة»، جلوس ملکه الیزابت کنار پادشاه خونخوار بحرین  اعتراض سازمانهای بین المللی را به دنبال داشت.

سازمان دیده بان حقوق بشر این اقدام ملکه الیزابت را خطایی فاحش توصیف کرد.

پیش تر، دفتر پادشاهی بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاه این کشور بنا به دعوت ملکه الیزابت به انگلیس رفته تا در جشن سالانه اسب که در شهر وندیسور برگزار می‌شود، مشارکت کند.

«نیکولاس ماکجیهان» پژوهشگر امور کشورهای حوزه خلیج فارس این سازمان، در گفتگو با روزنامه «ایندپندت» تصریح کرد: ملکه انگلیس همیشه نسبت به حفظ روابط خود با پادشاه بحرین حتی در دوره های سرکوب خونین مردم این کشور تلاش کرده است.

ماکجیهان این اقدام ملکه الیزابت را تلاشی جهت رضایت دولت انگلیس توصیف کرد که در اثبات دوستی خود با دولت سرکوبگر بحرین همیشه ابراز تمایل داشته است.

وی در ادامه گفت: دولت انگلیس در برابر نقض حقوق بشر در بحرین از سوی پادشاه این کشور، سکوت شرم آوری اتخاذ کرده است.

از سوی دیگر، «آلن هوگارت»، رئیس امور سیاسی سازمان عفو بین الملل گفت: پادشاه بحرین در مراسم جشن تولد ملکه الیزلبت در صف اول، و کنار او می نشیند در حالیکه مردم بحرین در واقعیت نگران کننده نقض حقوق بشر دست و پا میزنند. و تظاهرات مسالمت آمیزشان از سوی این پادشاه محکوم به بازداشت، شکنجه، زندان و کشتار می شود.

انتهای پیام/750

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 213 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:55

دومین گروه از نظامیان ارتش عربستان سعودی به وسیله چند فروند هواپیمای سی 130 وارد فرودگاه نظامی آنکارا شدند.

به گزارش «شیعه نیوز»، دومین گروه از نظامیان ارتش عربستان سعودی شامل 500 نظامی است که با هدف مشارکت در مانور مشترک با ارتش ترکیه موسوم به (efes 2016) در چند مرحله وارد این کشور شده اند. 

دو روز پیش نخستین گروه از نیروهای ارتش عربستان وارد منطقه اجرای مانور شده بودند. طی چند ماه اخیر این دومین مانور مشترک دو کشور است. 

پیش از این مانور موسوم به رعد شمال با مشارکت 10 کشور در اردن برگزار شده بود. برخی ناظران هدف اصلی از اجرای این تمرینات را ایجاد فشار به دولت سوریه و هم پیمانان آن در جریان مذاکرات سیاسی بحران این کشور ارزیابی کرده اند.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 164 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:55

سازمانهای حقوقی بین المللی، نسبت به روابط نزدیک ملکه بریتانیا، کنار پادشاه بحرین واکنش نشان داده و آن را خطای فاحش نامیدند.

به گزارش«شیعه نیوز»، «ملکه الیزابت» دوم بریتانیا مورد هجوم و انتقاد سازمان های دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل قرار گرفت.

بنا به نقل از وبگاه خبری «الؤلؤة»، جلوس ملکه الیزابت کنار پادشاه خونخوار بحرین  اعتراض سازمانهای بین المللی را به دنبال داشت.

سازمان دیده بان حقوق بشر این اقدام ملکه الیزابت را خطایی فاحش توصیف کرد.

پیش تر، دفتر پادشاهی بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاه این کشور بنا به دعوت ملکه الیزابت به انگلیس رفته تا در جشن سالانه اسب که در شهر وندیسور برگزار می‌شود، مشارکت کند.

«نیکولاس ماکجیهان» پژوهشگر امور کشورهای حوزه خلیج فارس این سازمان، در گفتگو با روزنامه «ایندپندت» تصریح کرد: ملکه انگلیس همیشه نسبت به حفظ روابط خود با پادشاه بحرین حتی در دوره های سرکوب خونین مردم این کشور تلاش کرده است.

ماکجیهان این اقدام ملکه الیزابت را تلاشی جهت رضایت دولت انگلیس توصیف کرد که در اثبات دوستی خود با دولت سرکوبگر بحرین همیشه ابراز تمایل داشته است.

وی در ادامه گفت: دولت انگلیس در برابر نقض حقوق بشر در بحرین از سوی پادشاه این کشور، سکوت شرم آوری اتخاذ کرده است.

از سوی دیگر، «آلن هوگارت»، رئیس امور سیاسی سازمان عفو بین الملل گفت: پادشاه بحرین در مراسم جشن تولد ملکه الیزلبت در صف اول، و کنار او می نشیند در حالیکه مردم بحرین در واقعیت نگران کننده نقض حقوق بشر دست و پا میزنند. و تظاهرات مسالمت آمیزشان از سوی این پادشاه محکوم به بازداشت، شکنجه، زندان و کشتار می شود.

انتهای پیام/750

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 268 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 3:42

اعترافات یکی از عناصر تروریستی به اسارت گرفته شده توسط نیروهای امنیتی لبنان در جریان نبرد عرسال حاکی از آن است که گروه های تروریستی قصد انجام حملات گسترده ای به منطقه عرسال داشته اند.

به گزارش «شيعه نيوز»، روزنامه لبنانی السفیر در گزارشی اعلام کرد ، تحقیقات دادگاه نظامی لبنان در بازجویی از  «عماد جمعه» پرده از حقایق جدیدی از حملات تروریستی گروه‌های مسلح در نبردی موسوم به «نبرد عرسال»  برمی‌دارد.

در این تحقیقات روشن شد که ائتلاف گروه‌های جبهة النصره، داعش، سرایا الحسین بن علی، لواء الغرباء، گروه أبوعلی چچنی، گردان وأعدّوا، گردان الترکمان، تجمّع قارة، گردان الحمد، گردان الحق، درع الشریعة و صقور الفتح در سندی متعهد شده بودند، حملات تروریستی گسترده‌ای را به روستاها و شهرک‌های شیعی و مسیحی منطقه مرزی عرسال و همچنین نیروهای ارتش و امنیتی لبنانی مستقر در این منطقه انجام دهند.

اعترافات عماد جمعه، از عناصر وابسته ائتلاف تروریستی فوق تاکید می‌کند که سرکردگان این ائتلاف برنامه ریزی دقیقی را برای حملات زنجیره‌ای خود در منطقه عرسال انجام داده بودند که با ارسال خودروهای بمب گذاری شده به مناطق مختلف عرسال آغاز می‌شد، اما تدابیر امنیتی اتخاذ شده از سوی ارتش و نیروهای امنیتی لبنان برسر مرزهای شرقی و هماهنگی‌های امنیتی صورت گرفته بین بیروت و دمشق موجب شد، این بخش از عملیات با شکست مواجه شود.

به همین منظور با ایجاد تغییراتی در نقشه گروه جبهه النصره در القلمون به سرکردگی تروریست معروف «ابو مالک التلی» موظف به انجام عملیات‌های تروریستی شد که استقرار و ثابت لبنان را هدف قرار دهد.

مقرر شد، این عملیات‌ها از منطقه بقاع و شمال لبنان آغاز شود و هدف اصلی آنها ارتش و نیروهای امنیتی لبنان باشد تا با ایجاد رعب و وحشت، این نیروها وادار به عقب نشینی از این منطقه شوند و به این ترتیب اولین گام در راستای سیطره بر عرسال برداشته شود.

در مرحله دوم مقرر بود، منطقه القاع میدان عملیات تروریستی ابو مالک التلی باشد که هدف از آن گشودن راهی برای تردد و نقل و انتقال عناصر تروریستی و فراهم کردن آزادی تحرک آنها در محورهای عملیاتی فوق بود.

به این ترتیب اهداف عملیاتی گروه‌های تروریستی دو پایگاه نظامی عین الشعب و سوید ارتش و هفت روستای شیعی حام، الخریبة، یونین، مقراق، اللبوة و البزالیّة و منطقة مرصدی الرعیان بود که دو تپه راهبردی این منطقه را شامل می‌شد تا با قطع راه‌های امداد و کمک رسانی ارتش لبنان امکان دفاع از این شهرک‌ها به طور کامل از بین برود.

براساس توافق، فرمانده این عملیات «ابوعبدالله»، یکی از سرکردگان جبهه النصره مشخص و مقرر شد، در حمله به شهرک‌های شیعی تمام ساکنان شیعی بالاتر از 15 سال این مناطق قتل عام و پیروان ادیان دیگر و نیروهای ارتش و امنیتی لبنان به اسارت گرفته شوند.

انتهای پیام/654

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 176 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:38

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در مسیر پیروزی در نبرد علیه داعش قرار داریم و به کشورهایی که با این سازمان مبارزه کنند، کمک می کنیم.

به گزارش «شيعه نيوز»، جان کری وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل بلژیک گفت:  در مسیر پیروزی در نبرد علیه  داعش، قرار داریم و کمک کافی در اختیار کشورهایی قرار می دهیم که با این سازمان مبارزه می کنند.

کری بیان داشت نزدیک به یک سال است که داعش نتوانست در عراق و سوریه اراضی بیشتری را تصاحب کند و این مسئله یک موفقیت قابل ملاحظه است.

وی افزود: ما بر تقویت برنامه های تقویتی ناتو تاکید داریم که به سود و ثبات همه کشورهای عضو این سازمان است. پیمان ناتو نقش قابل ملاحظه ای در مشخص کردن اماکن حضور تروریست ها در نقاط مختلف جهان دارد.

جان کری گفت: بر تقویت توان نیروهای مسلح افغانستان تاکید داریم و شمار مشخصی از نیروهای ناتو در افغانستان باقی خواهند ماند.

وی افزود:  بحران آوارگان چالشی بزرگ برای ماست و باید همه با این بحران و دلایل شکل گیری آن مقابله کنیم.

کری خاطرنشان کرد فرانسه تلاش های زیادی برای احیای روند صلح در منطقه خاورمیانه داشته است و از تحرکات این کشور در این زمینه روند سازش فلسطینی-اسرائیلی حمایت می کنیم. ما همچنین از درخواست عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برای احیای روند صلح درمنطقه استقبال می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت:ما هرگز اقدام روسیه در ملحق کردن شبه جزیره کریمه به اراضی این کشور را به رسمیت نمی شناسیم.

وی در پایان اظهار کرد به مصر و همه کشورهایی که در حادثه ناپدیدن هواپیمای خطوط هوایی مصر بر فراز دریای مدیترانه ، اتباع شان را از دست دادند، تسلیت می گویم.

انتهای پیام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 158 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:38

گروه تروریستی تکفیری داعش ۲۵ نفر از اهالی موصل عراق را در حوضچه‎ای از «اسید نیتریک» غرق کرد.

به گزارش «شيعه نيوز»، عناصر تروریستی تکفیری داعش در ادامه جنایات خود علیه مردم عراق، 25 نفر از اهالی موصل را در یک حوض مملو از اسید نیتریک غرق و اعدام کردند.

منابع عراقی به نقل از شاهدان عینی گزارش دادند که این افراد به اتهام «جاسوسی و همکاری اطلاعاتی با نیروهای عراقی» در حوضچه حاوی اسید نیتریک اعدام شدند.

یک منبع امنیتی عراق که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفته که عناصر داعش ابتدا دست و پای آنها را با طناب بستند و سپس به درون حوضچه‌ای از اسید نیتریک انداختند.

انتهای پیام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 222 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:38

عناصر افراطی در تونس که به رفتارهای عجیب و غریب و خلاف بدیهی‌ترین اصول دین اسلام، ادامه می‌دهند، در یکی از مساجد، صف نماز خود را در جهت خلاف قبله تشکیل دادند!

به گزارش «شيعه نيوز» ، تعدادی از افراط‌گرایان تونس در آخرین حرکت عجیب خود، در یکی از مساجد تونس، صف نماز خود را در جهت خلاف قبله تشکیل دادند.

پلیس تونس تعدادی از این عناصر افراطی را که در یکی از مساجد ایالت جندوبه در شمال غرب کشور، جهت عکس قبله نماز می خواندند و با این‌کار باعث ناراحتی بقیه نمازگزاران شده بودند، بازداشت کرد.

وزارت امور دینی تونس با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که برهم زدن آرامش مساجد و اخلال در ادای فریضه نماز جمعه، شرعا حرام و خلاف قانون است.

وزارت کشور تونس نیز با صدور بیانیه‌ای دیروز، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد: واحدهای گارد ملی، شش عنصر تکفیری را که به مسجدی در منطقه بوعوان در ایالت جندوبه رفت و آمد می کردند، دستگیر کردند.

در بیانیه وزارت کشور تونس آمده است عناصر دستگیر شده چندین بار در آخرین لحظات پیش از شروع نماز مغرب و عشا وارد مسجد شده و در جهت عکس قبله نماز می خواندند و با این کار باعث ناراحتی و خشم سایر نمازگزاران می‌شدند.

در این بیانیه گفته شده است دادستانی کل کشور دستور بازداشت این افراد را به دلیل نقض قانون مساجد صادر کرده است.

وزارت امور دینی مساجد نیز با دستور دستورالعمل‌هایی تعدادی از ائمه افراطی مساجد را که همواره مردم را تحریک به جنگ در سوریه می‌کردند، برکنار کرد. نورالدین الخادمی، وزیر اسبق امور دینی تونس و از اعضای جنبش نهضت اسلامی، از جمله برکنار شده‌ها هستند.

جنبش نهضت اسلامی، رهبری دو دولت ائتلاف حاکم را به دست داشت.

ناظران معتقدند ائمه جماعت افراطی مساجد می‌کوشند دیدگاه‌ها و تفکراتشان را با ضرب و زور تحمیل کرده و برای اجرای نقشه‌های خود و ترویج افراط‌گری بین جوانان، از فضای مساجد بهره‌برداری کنند.

مقامات تونسی بر این نکته تأکید می‌کنند که اداره اموردینی از جمله عزل و نصب ائمه جماعت مساجد جزء اختیارات وزارت امور دینی است.

اکثر مردم تونس خواهان اداره امور دینی توسط دولت و دور نگه داشتن دین از کش و قوس‌های دنیای سیاست هستند؛ به طوریکه ۷۳ درصد از مردم، دولت را تنها مرجعی می‌دانند که حق عزل و نصب ائمه جماعت را دارد.

پیش از این مسئله دست‌اندازی گروه‌های افراطی بر منابر مساجد در تونس در ماه رمضان، باعث خشم و نارضایتی بخش عمده‌ای از افکارعمومی تونس شده بود.

مردم علاقه‌ای ندارند که خانه خدا که محل عبادت و آرامش است به کانون ترویج افکار و گفتمان تکفیری و حرکت‌های مسلحانه شود.

سندیکای ائمه جماعت الزیتونه پیش‌تر با نگرانی هشدار داده بود که افراد مسلح افراطی، در غیاب هر گونه نظارت دولتی دهها مسجد را پس از دست‌اندازی بر منابر، تبدیل به انبار سلاح کرده‌اند.

پدیده دست‌اندازی بر منابر در سال ۲۰۱۲ آغاز شد. در این سال سلفی‌های افراطی با بهره‌برداری از ناامنی‌های موجود که حاصل ضعف و سهل‌انگاری دستگاه‌های دولتی و دولت ائتلاف سه گانه بود، ائمه جماعت مساجد را با توسل به زور از منابر پایین کشیده و خود کنترل مساجد را به دست گرفتند.

در این بین گروه انصار الشریعه که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، پیشرو گروه‌های مسلحی است که دهها مسجد به خصوص در محله‌های پرجمعیت پایتخت همچون ابن خلدون، الانطلاقه، التضامن، دوار هیشر، السیجومی و غیره را اشغال کرده‌اند.

 تغییر قبله در مساجد تونس!

گروه‌های سلفی در تونس گفتمان عجیب خود را از افکار فقهای سلفی همچون ابن تیمیه، ابن قیم الجوزیه و ابوالاعلی المودودی برداشت کرده و فقهای میانه رو تونسی نظیر محمد الطاهر بن عاشور را به کلی نادیده گرفته‌اند.

دولت موقت تونس مجموعه تدابیری را برای اعمال فشار بر دوایر و مراکز فعالیت تررویسم در تونس در نظر گرفته است.

مشاور اطلاع‌رسانی دولت بارها تأکید کرده است که دستگاه‌های اطلاعاتی تونس اخیرا عواملی را که باعث آسان‌ترشدن ترویج افکار و فعالیت‌های تروریستی در این کشور از سوی عناصر به اصطلاح اسلام‌گرای افراطی شده است شناسایی کرده‌اند.

این عوامل اساسا از مساجد از کنترل دولت خارج شده یا جمعیت‌های هستند که از حمایت مالی عوامل خارجی برخوردارند و با حمایت مالی آنها دست به قاچاق سلاح می‌زنند؛ بخشی نیز مربوط به حمایت مالی از تحرکات عناصر مشکوک است.

دفتر نخست‌وزیری تونس نیز تأکید کرده است که طرح بستن مساجد خارج از نظارت وزارت امور دینی، هرگز به معنای دشمنی با شعائر دینی نیست. چرا که طبق قانون اساسی دولت، مسئول امور دینی و ضامن آزادی‌های دینی است.

این دفتر خاطرنشان کرده است که این مساجد به محض این که به حوزه نظارت و مدیریت دولت برگردند، بازگشایی می‌شوند.

گزارش‌ها حاکی است که روند اعتراض برخی احزاب سیاسی خاص به طرح بسته‌شدن مساجد خارج از نظارت دولت و ممنوعیت برخی گروه‌ها که مشکوک به حمایت مالی از فعالیت‌های تروریستی در تونس هستند، در حال افزایش است.

اما در مقابل، طیف وسیعی از احزاب سیاسی تونس از تصمیمات و اقدامات اخیر دولت حمایت کرده‌اند. 

انتهاي پيام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 198 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:16